Українська кіноакадемія вважає, що Держкіно ігнорує закон у спробах “реорганізувати” Довженко-Центр
В Українській кіноакадемії назвали “ігноруванням закону” спробу Держкіно “реорганізувати” Довженко-Центр, наголосивши на тому, що чиновників не зупиняє ні постанова профільного парламентського комітету, ні петиція, ні обурення культурної спільноти та медіа.
Про це йдеться у зверненні організації, оприлюдненій 11 листопада у фейсбуку.
У зверненні члени кіноакадемії заявили, що Держкіно “відверто ігнорує пункт сьомий Положення про свою діяльність”, де сказано, що ця організація має взаємодіяти з об’єднаннями громадян, громадськими спілками.
“А все почалося із сумнівного конкурсу з виборів голови Держкіно, продовжилося такими самими недовиборами ради з державної підтримки кінематографії й гірко очікуваною діяльністю фактично згори призначених посадовців. Процедура призначення генерального директора Довженко-Центру мала так само всі ознаки порушення законів – абсолютно коректні підсумки голосування членів конкурсної комісії були скасовані без найменших на те причин”, — йдеться у зверненні.
Для членів кіноакадемії “є очевидним, що робота Держкіно викликає надто багато запитань і так само багато сумнівів”. Тож вони вимагають публічного звіту голови Держкіно Марини Кудерчук про діяльність відомства щонайменше за період від 12 березня 2022 року, коли Держкіно отримало нові повноваження й координується Кабінетом Міністрів України.
Водночас тут наголосили на тому, що агентство не зверталося до Національної спілки кінематографістів України та інших громадських організацій у сфері авдіовізуальних мистецтв за консультаціями чи порадами, а його керівництво “займає відлюдницьку недемократичну позицію”.
Представники кіноакадемії висунули такі вимоги до Держкіно:
- визнати за Довженко-Центром статус Національного фонду фільмів, що убезпечить цілісність і неподільність колекції — фільмофонду, кіноархіву й музею, та її значення як національного культурного надбання;
- привести до відповідності нормативно-правову базу, визначену статтею 17 Закону “Про кінематографію”;
- сформувати фахову робочу групу для вироблення стратегії розвитку національної кіноіндустрії та екранної культури;
- забезпечити широке громадське обговорення діяльності Держкіно.
Члени Української кіноакадемії наполягають на тому, що у подальших змінах слід врахувати досвід провідних європейських кіноінституцій, а чільним у реформах має стати “принцип самоврядування, домінації фахівців, експертів, а не чиновників, що унеможливить, зокрема, впровадження корупційних схем розподілу коштів на фінансування кіногалузі”.
Нагадаємо, що 2 листопада Держкіно відсторонило від виконання обов’язків в. о. генеральної директорки Національного центру Олександра Довженка Олену Гончарук і призначило на її місце іншу людину. Нею стала Юлія Каждан — журналісти “Слідство.Інфо” дізналися, що раніше вона займалася бухгалтерським обліком, заснувала кінологічний центр та практикує гіпнотерапію і не має жодного досвіду роботи у сфері кіноіндустрії.
У Держкіно заявили, що причиною звільнення Гончарук стали результати аудиту. Вона залишиться очільницею Музею кіно Довженко-Центру, а на посаду гендиректора проведуть конкурс. Ексочільниця також зможе взяти в ньому участь. Положення про порядок проведення конкурсу можна дізнатися тут.
Кадрові зміни в Довженко-Центрі відбулися всього за декілька днів після того, як центр подав судовий позов до Держкіно з вимогою визнати незаконним та скасувати наказ про реорганізацію.
Зробити це рекомендував і парламентський Комітет гуманітарної та інформполітики, а також громадська рада при Держкіно, яка назвала рішення щодо реорганізації “сумнівним і непрозорим”.
8 листопада Каждан прийшла до Довженко-Центру, щоб приступити до роботи, але колектив до будівлі її не пустив.
Наступного дня Держкіно виступило зі зверненням до команди Центру з проханням дотримуватися норм законодавства та допустити т. в. о. гендиректора до виконання обов’язків.