Мізогінія та гомофобія йде за сценарієм: у чому неочевидна небезпека розважального шоу “Супермама”
Телевізійні шоу, що демонструють сімейні стосунки та стиль виховання дітей, здобули широку популярність серед українських глядачів. Одне з таких шоу, “Супермама”, привертає увагу аудиторії запальними суперечками та змаганням між матерями, де вони оцінюють одна одну, часто в жорсткій і навіть принизливій формі. Проте за розважальними елементами й гострими сценарними поворотами приховуються серйозні проблеми: у випусках програми простежуються мізогінія, гомофобія та стереотипи, які здатні формувати у глядачів викривлене сприйняття гендерних ролей і дискримінацію тих, хто не відповідає “традиційним” уявленням про сім’ю.
Разом з квір-активістом Едвардом Різом ZMINA спробувала розібратися, яким є неочевидний вплив таких програм на глядачів та чому приховані посили можуть бути небезпечнішими, ніж здається на перший погляд.
Як жінки змагаються за звання ідеальної служниці патріархату
Формат шоу “Супермама” побудований на щотижневих змаганнях, де беруть участь чотири мами з абсолютно різними поглядами на життя, родину та виховання дітей. Кожна з учасниць запрошує інших мам до себе додому, де вони знайомляться з її сім’єю, оглядають побут та дізнаються про принципи виховання дітей, яких вона дотримується. Наприкінці кожного тижня мами виставляють одна одній оцінки – від 1 до 10 у трьох категоріях, що охоплюють хазяйновитість, самореалізацію та виховання дітей.
Ведучий шоу – Дмитро Карпачов, який спостерігає за розвитком подій, наприкінці тижня підбиває підсумки та додає свої 10 балів до загальної оцінки, що часто змінює результати та визначає переможницю. Це додає напруженості та непередбачуваності у змагання, адже остаточна перемога може дістатися будь-кому з учасниць незалежно від думки решти мам.
Попри очікування глядачів, що нові сезони шоу будуть феміністичними та коректними, реальність виявляється іншою. Учасниці “Супермами” під час зйомок отримують певні настанови та підказки – про це розповідали і самі жінки. І ці поради нерідко містять токсичні й мізогінні елементи: подекуди жінки відкрито критикують стиль життя одна одної, засуджують та соромлять за вік і навіть обзивають. Наприклад, в одному з випусків учасницю називали утриманкою, а в іншому – закидали одній з мам секс за гроші.
Крім того, значна частина учасниць шоу “Супермама” відверто схвалює патріархальні цінності, що просувають обмежувальні стереотипи про “жіноче призначення”. Вони часто стверджують, що головна роль жінки – бути ідеальною дружиною та матірʼю, яка піклується про побут, задовольняє потреби чоловіка і дітей, зберігаючи при цьому еталонний образ господині та берегині. Один із випусків навіть мав відповідну назву: “Матріархат проти патріархату”.
Таке фонове просування стереотипів може формувати у глядачів уявлення, що життєвий шлях жінки обмежується турботою про сім’ю та домашні обов’язки, тоді як власні інтереси та розвиток подаються як другорядні або навіть непотрібні.
Незавуальована гомофобія, або Як шоу звужуються до “скрєпних” стандартів
У кількох випусках “Супермами” тема сексуальної орієнтації стала справжнім випробуванням на толерантність. В епізоді “Даша змусила гостей їсти з підлоги”, одна з учасниць відверто розповіла, що раніше мала стосунки з жінкою, а в іншому – “Мама Олена дозволила доньці-підлітку поголити голову” – донька однієї з учасниць поділилася, що ще не визначилася, хто їй подобається – хлопці чи дівчата. Ці зізнання викликали хвилю гомофобних жартів і зауважень від інших учасниць, які постійно підкреслювали, що це нібито суперечить “традиційним” цінностям та є “неправильним”.
Проте варто зазначити, що ведучий Дмитро Карпачов, хоча й дотримується загального формату шоу, реагує на подібні ситуації більш коректно. Він уникає некоректних виразів, як-от “нетрадиційна орієнтація”, та наголошує, що будь-яка орієнтація – гетеросексуальна, гомосексуальна чи бісексуальна – є варіацією норми. Коментарі Карпачова шоу використовує як своєрідні перебивки, щоб нейтралізувати упередження і дати глядачам інший, більш прийнятний приклад реакції на теми, пов’язані з сексуальною орієнтацією.
Сексуальна освіта також викликає неоднозначні реакції серед учасниць шоу. У рідкісних випадках, коли хтось із мам докладає відчутних зусиль, щоб навчити своїх дітей основ статевого виховання, правильно називає статеві органи і пояснює правило трусиків – принцип, за яким дитина повинна розуміти, що зона під нижньою білизною є приватною, і сторонні не мають права торкатися до неї, – це часто викликає глузування. Інші учасниці нерідко вважають таку поведінку неприйнятною, натякаючи на нібито “збочену” природу подібних уроків.
Натомість ведучий Карпачов підкреслює, що такі розмови необхідні й корисні для дітей, оскільки допомагають їм краще розуміти власні кордони та забезпечують основу для здорового сприйняття особистих стосунків у майбутньому.
Водночас майже в кожному випуску шоу, де присутні підлітки, мами ставлять доволі некоректні запитання про їхнє інтимне життя. Учасниці цікавляться, чи вже був у них сексуальний досвід і чи навчені вони користуватись презервативами. Це створює атмосферу, де природна та безпечна сексуальна освіта знецінюється, а некоректні або надмірно інтимні питання підліткам від чужих людей нібито стають нормою.
Нормалізація грумінгу та стосунків дорослих чоловіків з дівчатами-підлітками
Торік ZMINA розповідала про один з випусків, де показали історію жінки, яка постраждала від грумінгу – це процес, у якому дорослий створює довірливі стосунки з дитиною чи підлітком задля подальшого емоційного або сексуального насилля.
Так, героїня випуску “Мама-артистка Таня поєднує гастрольне життя і виховання дітей”, розповіла, що познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком Віталієм, коли їй було 15 років, а йому – 32. Вона виступала в гурті, де чоловік був продюсером.
Жінка згадує, що Віталій проявляв до неї увагу і дарував коштовні подарунки, попри те, що на той час був одружений і мав двох маленьких дітей. Такі подарунки Тетяна сприймала як турботу про неї як про підлеглу. Оскільки у дівчини не було грошей на одяг, чоловік купив їй шубу.
Статеві стосунки у пари почалися, коли Тетяні було 16 років. У випуску, коли вона розповідає про цей досвід, на тлі грає урочиста музика, а також з’являються кадри, де зображена сексуальна взаємодія двох людей.
Героїня також зізналася, що в дитинстві зазнавала домашнього насильства, тому мріяла швидше з’їхати з дому.
“Я була по вуха закохана в нього. Мені здавалося, що кращого за нього в житті немає. Коли я потрапила на студію, мені здавалося, що це просто рай. Це інше середовище, і я зачепилася за цей шанс потрапити в інше суспільство”, – сказала Тетяна.
За вечерею одна з учасниць шоу запитала у Віталія, чим його привабила Тетяна у свої 15 років і чи розуміє він, що за стосунки з неповнолітніми передбачена кримінальна відповідальність. У відповідь той заявив, що співрозмовниця нібито “все перекручує”.
“На свій захист можу сказати так: коли Тетяна прийшла на прослуховування зі своєю подругою, я зрозумів, що це і є та жінка, з якою я можу прожити все своє життя. Вік не має значення”, – зазначив Віталій.
На слова про те, що сексуальні стосунки дорослого чоловіка з 16-річною дівчиною – це розбещення, Віталій відповів: “Якби всі думали, як ви, то людство вимерло б”.
Варто зазначити, що вік сексуальної згоди визначає момент, з якого людина вважається здатною дати усвідомлену згоду на сексуальні стосунки. Цей вік варіюється в залежності від країни, і в Україні він становить 16 років. Однак це не заперечує ймовірності того, що стосунки Тетяни та Віталія могли бути побудовані на основі грумінгу – на це також звернув увагу Карпачов.
То у чому небезпека таких шоу?
Квір-активіст Едвард Різ розповів, що почав дивитися шоу “Супермама” вже давно. Спочатку це здавалося йому типовим трешовим українським шоу, яке можна дивитися заради “забавної крінжатини”. Однак у 2022–2023 роках, коли почали випускати нові сезони, що знімали напередодні війни та вже під час неї, йому, як медійнику, стало цікаво, який контекст створює програма, що вона показує та як комунікує з великою аудиторією.
“Я був шокований тим, що там відбувається. Перш за все той перший сезон частково випускали російською мовою, не перекладаючи слова учасниць, а роблячи субтитри. Крім того, шоу часто нормалізувало домашнє насильство, навіть насильство над дітьми і підлітками. Наприклад, розповідали історії, де жінка познайомилася з першим чоловіком у 15 років, коли йому було більше 20 чи 30 років, і часом це подавалося як романтична, гарна історія кохання”, – згадує Різ.
Він також зазначив, що звернув увагу на випадки, коли шоу романтизувало фактичну педофілію: “Я писав про це в твіттері, де мій пост набрав 130 тисяч переглядів. У “Супермамі” під романтичну музику демонстрували кадри про стосунки дорослого чоловіка з неповнолітньою дівчиною, що викликало негативні реакції глядачів і глядачок”.
Коли тема привернула увагу, багато людей почали згадувати про вік згоди, але, як каже Різ, це не виправдовує подібної подачі стосунків у шоу.
Як трансгендерна людина і квір-ЛГБТ-активіст Різ також слідкує за висвітленням ЛГБТІК-тематики у шоу. За його словами, у одному з нещодавніх випусків донька учасниці зізналася, що в дитинстві замислювалася над тим, що вона може бути лесбійкою, і в монтажі шоу це подали нібито як “помилку мами”, мовляв, це сімейна проблема.
“Хоча хотілося б, щоб наше телебачення еволюціонувало і відповідало вказівкам Національної ради з питань телебачення і радіомовлення щодо обмеження гомофобії, трансфобії та сексизму. Але у таких шоу, як “Супермама”, це, на жаль, не працює”, – підкреслює квір-активіст.
Водночас Едвард також зазначив, що йому імпонує в шоу те, що Карпачов все частіше радить учасникам психотерапію. Проте, коли він сам дає поради як “психолог”, не маючи відповідної освіти, з його вуст звучить чимало застарілих думок, наприклад, пояснення ситуацій з насильством через трикутник Карпмана (трикутник Карпмана – модель залежних стосунків у трьох ролях: жертва–рятівник–агресор), щодо актуальності якого є питання. Різ зауважив, що за два роки перегляду шоу не чув від Карпачова жодного осуду щодо випадків стосунків між дорослими чоловіками і неповнолітніми дівчатами. Інколи таку критику висловлювали учасниці шоу, але часто їхні слова подавалися у стилі “малолітка звабила дорослого чоловіка”.
Тож, за словами активіста, коли шоу ненав’язливо впроваджує сексизм чи інші упередження, без явного осуду таких поглядів, це поступово формує у свідомості пересічного глядача відчуття нормальності, переконання, що такі думки та поведінка не є чимось неправильним. Це знижує потребу протидіяти подібним висловлюванням і ставленню, викликаючи враження, що в них немає нічого шкідливого.
Резюмуючи, Едвард Різ нагадав про концепцію піраміди ненависті, де перший щабель – це стереотипи і негативні упередження, які такі передачі підсилюють у свідомості людей щодо маргіналізованих груп і жінок зокрема. Верхній рівень цієї піраміди – вбивства і геноцид, коли ксенофобські настрої переходять у дії. Він зазначив, що на прикладі російських телесеріалів і шоу помітно, як медійні образи формували ненависть до українців, що згодом посилювалося пропагандою і зрештою виправдовувало агресію та вбивства. Так само в українському телепросторі розвиваються сексизм, гомофобія і трансфобія – відтак поступове накопичення негативних стереотипів може призводити до загрози знищення цілих груп, що зображують у подібному негативному світлі.