“Пішла їсти голубці”: учасники Improv Live Show транслювали жарти про ЛГБТ-людей, засновані на стереотипах і гомофобії
Учасники популярної програми Improv Live Show на “Новому каналі” у випуску від 29 листопада будували жарти на темі гомосексуальної орієнтації, стереотипах щодо ЛГБТ-людей та гомофобії.
Випуск програми опублікували на ютуб-сторінці каналу.
Improv Live Show – це гумористичний проєкт “Студії Квартал 95”. Його учасники та учасниці мають відіграти імпровізацію на задану тему. Програма виходить щосереди на загальнонаціональному телеканалі “Новий канал” і має досить широку аудиторію. Згаданий випуск набрав понад 47 тисяч переглядів на ютуб-сторінці “Нового каналу” та 244 тисячі – на каналі Improv Live Show.
У першій імпровізації, яка називається “Повернення товару”, взяли участь імпровізатори Володимир Шумко, Валентин Міхієнко та Ірина Гатун і гість програми Даніель Салем. Двоє з учасників, Даніель Салем та Валентин Міхієнко, мали відгадати, який саме товар вони повертають. У цьому епізоді вони “повертали” орієнтацію. Щоб підвести їх до правильної відповіді, інші учасники надавали підказки, використовуючи стереотипи щодо ЛГБТ-людей, хоча орієнтація буває не тільки гомо- чи бісексуальною, а й гетеросексуальною.
Зокрема, щоб пояснити слово “орієнтація”, натякали на одностатеві стосунки між чоловіками та жінками, використовували стереотипну манеру поведінки.
Також Ірина Гатун попросила дати їй уявний прапор, щоб провідати тітку в Берліні. Фраза лунає з натяком на те, що прайди проводять лише в країнах Європейського Союзу, зокрема в Німеччині.
А Володимир Шумко вдався до жартів, які безпосередньо принижують і висміюють ЛГБТ-людей: “Так, у мене обід. Пішла їсти голубці”.
Крім того, під час імпровізації між Ірою Гатун і Володимиром Шумко відбувся такий діалог:
– Скажіть, будь ласка, у вас тут є десь банк? Бо я не орієнтуюсь за гугл-навігацією, взагалі не орієнтуюсь.
– Банк? Є якийсь.
– Який є банк?
– Дивіться. Там на вулиці Задньопривод… заходите…
Також учасники кілька разів зневажливо жартували над самим поняттям толерантності.
Так, запрошений гість Даніель Салем у відповідь на те, що Володимир Шумко назвав його “свининою”, зазначає: “Не можна так говорити. Це анімалізм. Не знаю, щось якась толерантність. Зараз не можна говорити ні про що”. А пізніше повторює: “Я все розумію, ЛГБТ, толерантність, але…”
У коментарі ZMINA правозахисниця, очільниця громадської організації “Інсайт” Олена Шевченко зазначила, що подібні жарти, трансльовані на широку аудиторію, унормовують стереотипи та дискримінацію, які, зрештою, мають своїм наслідком насильство:
“Щодо шоу, взагалі-то воно, звичайно, орієнтоване на публіку, якій подобаються жарти нижче поясу. Шкода, що в Україні є попит на такий продукт. Дуже важливо розуміти, що з “невинних жартів” про людей, щодо яких існують стереотипи та негативне ставлення в суспільстві, починається насильство та дискримінація. Цікаво, про що далі вони будуть жартувати? Про колір шкіри, інвалідність чи, може, про права жінок? Сумно це бачити та чути цей низькосортний гумор”.
Правозахисниця нагадала про піраміду ненависті, яка побудована за тим самим принципом, що й піраміда потреб Маслоу, тобто кожен попередній рівень уможливлює наступний. Отже, випуск Improv Live Show від 29 листопада відповідає другому рівню – дії, базовані на упередженнях.
“Спочатку йдуть жарти, які люди сприймають як норму. Наприклад, “бʼє – значить любить”. На цих жартах, зокрема, засноване ставлення до питання сімейного насильства як норми. Це призводить до нормалізації всього насильства, яке відбувається в сім’ї та уникнення відповідальності за нього. Далі суспільство вже сприймає це насильство як щось несуттєве та нормальне”, – підсумувала Шевченко.
Раніше ZMINA писала про випадки мови ворожнечі в серіалі “Встигнути до 30”, просування чоловіками заборони абортів у шоу “Трендсеттер” та мізогінні висловлювання в шоу “Мекнув – питайте”.
Нагадаємо, що 13 грудня минулого року Верховна Рада України 299 голосами ухвалила Закон “Про медіа” №2693-д, у якому, зокрема, забороняється публічно поширювати висловлювання, які підбурюють до дискримінації чи утисків щодо окремих осіб та їхніх груп на основі сексуальної орієнтації та гендерної ідентичності. Такі дії зараховано до значних порушень.