Телеканал “Дом” тимчасово видалив свій сюжет про радикалів: пояснюємо, що сталося

Дата: 20 Квітня 2021 Автор: Єлизавета Сокуренко
A+ A- Підписатися

Понад тиждень тому, 11 квітня, на державному телеканалі для тимчасово окупованих територій “Дом” вийшов сюжет “Радикальні організації в Україні: розбір”. У ньому йшлося про те, що “дії деяких прихильників українських радикальних націоналістичних організацій грають на руку російській пропаганді”. Натомість відео викликало неоднозначну реакцію як з боку проросійської, так і з боку проукраїнської аудиторій, зокрема в бік самого телеканалу пролунали звинувачення в маніпуляціях та підігруванні російській пропаганді. Крім того, журналісти та керівництво каналу заявили, що отримують погрози. Тож сьогодні редакція тимчасово видалила сюжет з ютуб-каналу “Дому”. 

ZMINA коротко пояснює, що сталося. 

Скриншот із сюжету

Про що сюжет 

Сюжет починається з інформації про те, що Українська Гельсінська спілка з прав людини створила базу символів ненависті. До неї поряд зі свастикою та емблемою СС потрапила й символіка деяких організацій, що їх у відео називають націоналістичними, на кшталт С14, “Національного корпусу” та “Традиції і порядку”. 

Автори сюжету зазначають, що українські “радикальні націоналістичні організації часто фігурують у медіа разом з повідомленнями про нетерпимість, дискримінацію, погроми чи погрози”. Такі “екстремістські дії деяких націоналістів”, стверджують у сюжеті, начебто “грають на руку російській пропаганді, мета якої – сіяти ворожнечу та підживлювати міфи про український націоналізм”. 

Як відеоряд у сюжеті натомість використовують кадри з мітингів та мирних акцій протесту українських націоналістів, які межуються з кадрами пропагандистських сюжетів російського телебачення. 

Також у відео кажуть, що “націоналісти стають фігурантами кримінальних проваджень”. Утім, на підтвердження цієї тези говорять про активістів, затриманих через акцію під Офісом президента на підтримку Сергія Стерненка, та затримання ексдепутата Семена Семенченка, якого підозрюють у створенні приватної військової компанії. Щодо обох наголошують на їхньому зв’язку з “Правим сектором”.  

Автори відео зауважують: через “перебільшення і маніпуляції може здатися, що такі дії праворадикалів повсюдні, а влада на них не реагує”. Що, резюмують у сюжеті, “відлякує жителів окупованих територій та може сповільнити процес реінтеграції”. 

Як відповідь на це у відео подають коментар українського політолога Володимира Фесенка, який каже, що “радикали не мають впливу в політичній площині в Україні”. А російські ЗМІ, зазначають автори сюжету, “перебільшують вплив радикалів на український загальнонаціональний порядок денний”.  

Яку реакцію викликало відео

Після публікації відео, однак, його авторів самих звинуватили у “створенні сюжету за стандартами російських пропагандистів”. Про це написав у своєму телеграм-каналі Максим Жорін, начальник центрального штабу партії “Національний корпус” та третій командир полку “Азов”. На його думку, сюжет “обливає брудом тисячі націоналістів, що пішли на фронт добровольцями”.

Жорін від імені “Нацкорпусу” зажадав вибачень та видалення “сюжету”, а також зазначив, що “залишати цю ганьбу без відповіді в партії не збираються”.      

Згадане в сюжеті праворадикальне угруповання “Традиція і порядок” також висловилося щодо сюжету у своєму телеграмі. Зокрема, там скаржаться, що в матеріалі “не представлено думку правих організацій”, та відхрещуються від Стерненка: 

“У відео демонструється відеоряд протестів під Офісом президента, які організовувалися прибічниками Сергія Стерненка. Нагадаємо, що найбільші націоналістичні організації цей протест і особу Стерненка не підтримали”

Сам Стерненко відреагував на сюжет у своєму відеоблозі. Він упевнений, що цим відео на державному каналі поширюють “огидну пропаганду в стилі російських “ЗМІ” та маніпуляції: 

“Із самого початку глядачів підводять до того, що українські націоналісти – це те саме, що й нацисти. А коли розповідають про всі ці жахіття, показують кадри з акції, коли люди вимагали справедливого розслідування в справі щодо мене та Руслана Демчука”.

Що відповів “Дом” 

20 квітня редакція каналу “Дом” оприлюднила заяву про те, що вирішила передати відео на розгляд професійної спільноти, тож поки його прибрали з ютуб-каналу. 

Редакція “Дому” каже, що метою сюжету не було поширення стереотипів і його, навпаки, створювали для протидії російським наративам:

По-перше, дане відео не розповсюджує “кремлівські наративи”, а, навпаки, руйнує їх – у тексті сюжету чітко вказано, що в Україні неприпустима нетерпимість та дискримінація. По-друге, жодних образ від імені каналу на чиюсь адресу в сюжеті немає. По-третє, судити про якість сюжету мають не політичні гравці, а наші колеги з медіа та організацій саморегуляції“.  

У заяві пояснюють, що сюжет опубліковано того самого вечора, коли в програмі “Вести недели с Дмитрием Киселёвым” заявили, що Україна – “фашистська держава”. І додають, що канал виконує місію з інформування саме тієї частини громадян, які довіряють таким заявам Кисельова.

На телеканалі також зазначили, що лишають за собою право звертатися до правоохоронців, оскільки наразі на адресу журналістів каналу надходять погрози. 

“Звинувачення нас у розповсюдженні російських наративів є принизливим для редакції та нашого колективу, і ми вважаємо, що це звинувачення точно не відповідає нашій справжній діяльності”, – наголошують журналісти каналу.

У коментарі ZMINA шеф-редактор “Дому” Олексій Мацука, який напередодні заявив про погрози, повідомив що стосовно професійного оцінювання сюжету звернуться до Комісії з журналістської етики. 

Автор відео, журналіст “Дому” Василь Панасюк, натомість вважає, що причина критики його сюжету, яку він назвав неконструктивною, політична, та додав, що канал працює в інтересах громадян України, а не конкретних політиків.   

Як сюжет оцінює фахівець 

На думку дослідника ультраправих рухів В’ячеслава Ліхачова, звинувачення в тому, що “Дом” нібито підспівує російській пропаганді, перебільшені:

“З цього погляду сюжет нормальний, але він явно підігрує аваківсько-геращенко-портновсько-корбанівській пропагандистській інтерпретації протестів перед будівлею Офісу президента 20 березня, згідно з якою основними дійовими особами на акції були “маргінали” й “фашисти”, що в цьому випадку не набагато краще”.  

У коментарі ZMINA експерт наголошує, що в сюжеті, який позиціюють як “розбір” діяльності ультраправих, немає фокуса на, власне, протиправній діяльності праворадикалів в аспекті скоєння злочинів ненависті. 

А два наведених у відео приклади – затримання Семенченка та активістів під ОП на акції за Стерненка, – на переконання Ліхачова, не є релевантними в контексті проблематики згаданого сюжету: 

“Є таке враження, що його автори скористалися притягнутим за вуха приводом (створення бази символів ненависті УГСПЛ), щоб нав’язливо підкреслити, що під ОП “бешкетували ультраправі”, але вони страшенно далекі від народу, і влада їх справедливо покарає”. 

Поділитися:
Якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: