“Такої огиди давно не відчував”: у Маріупольській міськраді прокоментували слова Ткаченка про евакуацію музеїв
У Маріупольській міській раді вважають, що усі колекції музеїв міста, викрадені російськими військовими, втрачені через небажання Міністерства культури та інформаційної політики займатись виключно питаннями, що знаходяться у їхній компетенції. До цього профільний міністр Олександр Ткаченко, розповідаючи про те, чому не евакуювали музеї у Маріуполі, сказав, що не дійшов порозуміння у цьому питанні з тамтешніми посадовцями напередодні вторгнення Росії.
Реакцією на слова міністра поділився радник мера Маріуполя Петро Андрющенко.
23 листопада на сайті “Української правди” вийшло велике інтерв’ю Ткаченка, в якому той, серед іншого, поділився думками щодо того, чому цінні твори мистецтва не евакуювали зі східних і південних областей до повномасштабного російського вторгнення, а також, кого в цьому звинувачують урядовці.
“Наразі ці пограбування сталися в тих містах, куди окупанти потрапили в перший чи другий день, так би мовити, після початку війни. Коли вивозити фізично вже було неможливо, а у нас механізму превентивної евакуації не існувало… Більшість музеїв не знаходиться безпосередньо в нашому підпорядкуванні, це підпорядкування місцевих органів влади, і нам потрібно взаємодіяти як з ними, так і з правоохоронцями стосовно цього питання”, – казав він.
Розповідаючи про Маріуполь, Ткаченко сказав таке: “Ті спроби, які я намагався робити 23 числа щодо Маріуполя, і це теж частина питання, наткнулися на непорозуміння місцевої влади, які сказали, що не потрібно сіяти паніку”.
Відповідаючи на інше питання, міністр сказав: “Ми керувалися, власне, тими наказами, які ми могли видати для того, щоб евакуювати ті чи інші цінності. Але тут без співпраці з місцевими навряд чи щось можна було б зробити. Такий порядок мав би бути створений під грифом секретно, мала б надатися команда всім місцевим органам влади. Але було загальне бачення, що це призведе до паніки, і переважно більшість, на жаль, директорів музеїв категорично була проти переміщень цінностей, тому що вважали, що вони втратять ці колекції”.
Місцева влада саботувала прохання міністерства про евакуацію колекцій, за словами Ткаченка, не тільки у Маріуполі, але й у Харківській та Луганській областях. Водночас потім він вирішив розказати детальніше про ситуацію з Маріуполем: “Я розмовляв з мером, з губернатором. І розмови з мером були на високих тонах, вони закінчилися нічим 23 числа. І то, 23 числа це була моя ініціатива, тому що в пабліках побачив, як там починається мародерство”.
Міністр додав, що спільно з правоохоронними органами треба розбиратися в кожному випадку пограбування, аби покарати винних.
Коментуючи заяви Ткаченка, Андрющенко, судячи з його реакції, особливо обурився словами міністра про мародерство, яке почалось у Маріуполі за день до вторгнення.
“Такої огиди через перекладання з хворої голови на здорову давно не відчував. Виявляється, пан міністр прочитав в якихось пабліках, що 23 лютого в Маріуполі почалось мародерство. За добу до війни, якої майже ніхто не очікував, наш міністр читав новини з майбутнього. При тому, що саме мародерство в місті хоч і почалось вже 4 березня (через два тижні війни), але ніяк не торкнулось жодного музею. А 23 лютого в Маріуполі просто проходила сесія міської ради. Мабуть, прям посеред мародерства в місті, ага”, – написав він.
Радник мера Маріуполя вважає, що міська влада зробила все, що могла.
У квітні, коли про пограбування Музею краєзнавства та Художнього музею у Маріуполі повідомили вперше, Андрющенко називав винною у передаванні оригіналів картин Куїнджі та Айвазовського директорку другої установи Наталю Капусникову. Серед викрадених творів, за даними посадовців, “Червоний захід”, “Осінь” та “Ельбрус” Куїнджі, а також картина Айвазовського “Біля берегів Кавказу”.
Своєю чергою завідувачка художнього музею Тетяна Булі розповідала журналістам про те, як зустріла 24 лютого.
“Уже о 8-й ранку 24 лютого я була в музеї. Разом із колегами ми почали готувати експонати до евакуації, але Маріуполь був під обстрілами з першого дня. Для того, щоб правильно зібрати та вивезти таку кількість робіт, потрібен час. У нас його не було. Так само й не було наказу про евакуацію. Я, завідувачка музею, таке рішення ухвалити самостійно не можу. Моя безпосередня керівниця Наталя Капусникова, директорка Краєзнавчого музею, запропонувала надійно сховати основні роботи колекції в секретному місці. Я обирала місце для сховища. Як ми вже тепер знаємо, доволі вдало, бо роботи вціліли. Їх не спалив вогонь, не знищила вибухівка, але, на жаль, їх передали особисто в руки окупантам”, – пригадувала жінка.
Найімовірніше, викрадені з Маріуполя картини зараз перебувають у краєзнавчому музеї в окупованому Донецьку.
Нагадаємо, що росіяни, тікаючи з Херсонщини, вкрали з музеїв щонайменше 15 тисяч експонатів.
Фотографія обкладинки: АР