КЖЕ публічно засудила журналіста Дроздова за образливі висловлювання про глядачів “каналів Медведчука”

Дата: 12 Травня 2021
A+ A- Підписатися

Комісія з журналістської етики оголосила публічний осуд журналісту Остапу Дроздову – ведучому авторської програми ТОВ ТРК “Інтеррадіо” (4 канал)  “Прямим текстом”. Він назвав глядачів підсанкційних каналів “112 Україна”, ZIK та NewsOne “дрібними амебами”, “інфузоріями туфельками”, “одноклітинними”, “дрімучими неадекватними людьми” тощо.

Про це повідомляють на сайті КЖЕ.

Джерело: vesti.ua

Скарга щодо ситуації надійшла до комісії від Національної ради з питань телебачення та радіомовлення: туди її скерувала СБУ для перевірки через ознаки розпалювання національної ворожнечі та ненависті у висловлюваннях Дроздова 8 та 15 лютого 2021 року під час прямої трансляції його авторських телепередач.

У скарзі наведено цитати журналіста, який коментував рішення Ради національної безпеки й оборони про закриття вказаних телеканалів, називаючи їхніх глядачів “громадянськими щурами”, “абсолютними імбецилами”, “одноклітинними”, “пропащими людьми”, “неліквідом і баластом”, “запроданцями”, “зрадниками” тощо. Одну з жінок, яка поскаржилася на заборону цих медіа, він назвав “старою дурною бабою”.

У відповідь на запит щодо скарги від КЖЕ керівництво ТОВ ТРК “Інтеррадіо” наполягало на тому, що Остап Дроздов у своїх телепрограмах “висловлює суб’єктивне ставлення до певних подій та оціночні судження”, а це “є реалізацією права на свободу слова”. Тож на телеканалі не побачили порушень закону або журналістської етики в згаданих програмах. Також тут наголосили, що у твердженнях Дроздова “відсутня ідентифікація конкретних осіб” і жодна особа не зверталася до телеканалу з проханням надати можливість відповісти журналісту.

У поясненні КЖЕ сам Дроздов відкидає звинувачення, вказані в скарзі Нацради. Він посилається на ст. 30 Закону України “Про інформацію”, згідно з якою “ніхто не  може бути притягнутий до відповідальності за оціночні судження”. Претензії до нього журналіст вважає спробою “обеззубити українську журналістику” в умовах російської збройної агресії.

Згідно з висновком КЖЕ, в авторських програмах припустимі емоційно забарвлена лексика та оцінні судження, проте вони мають ґрунтуватися не на припущеннях, а на фактах. А реалізація свободи слова не може здійснюватися на шкоду іншим. 

Як зазначили в комісії, вислови журналіста “містять негативно забарвлені оцінки цілої групи людей – глядачів трьох закритих телеканалів”. Водночас журналіст:

  • принижує й ображає певну групу людей, використовуючи слова й вислови, які спричиняють негативні асоціації (з брудом, з примітивністю тощо);
  • демонструє зверхність до групи людей і підбурює глядачів;
  • заперечує рівність між глядачами закритих телеканалів та рештою суспільства і створює враження про небезпеку цієї групи людей;
  • робить безпідставні висновки про нібито притаманні кожному з членів групи одні й ті самі погляди й модель поведінки;
  • використовує слова, які підсилюють упередження стосовно споживачів наркотичних речовин (“теленаркомани”), людей з ментальними порушеннями (“імбецили”), літніх людей (“стара бабо дурна”).

Комісія вважає, що автор програми ставить знак рівності між змістом закритих телеканалів та поглядами й навіть намірами глядачів. Цим він підміняє суспільно важливу дискусію про вплив проросійської пропаганди на ситуацію в Україні або про підстави для рішення РНБО закликами до упередженого ставлення до групи людей, які були глядачами цих телеканалів.

КЖЕ дійшла висновку, що в діях Дроздова містяться ознаки порушення ст. 15 Кодексу етики українського журналіста. З відповіді, наданій комісії, випливає, що журналіст усвідомлював наслідки своїх дій, а висловлювання не були помилкою. Також керівництво 4 каналу у своїй відповіді на адресу КЖЕ не засудило дискримінаційних висловлювань журналіста. 

“Враховуючи рівень охоплення каналу, статус ведучого як відомого й досвідченого тележурналіста, суспільний резонанс, який викликали висловлювання автора програми, та беручи до уваги відповіді журналіста та телеканалу, Комісія з журналістської етики оголошує журналісту Остапу Дроздову та 4 каналу (ТРК “Інтеррадіо”) публічний осуд”, – наголосили в КЖЕ.

Поділитися:
Якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: